4 november 2022

Outplacement : een leven na ontslag?

Wist je dat in de eerste helft van dit jaar de ontslagcijfers in België op het laagste niveau in tien jaar stonden ? Slechts enkele maanden later is de arbeidsmarkt volledig hertekend en is de verwachting dat er ons een ongeziene golf van ontslagen gaat treffen. De oorzaken zijn niet ver te zoeken. De coronacrisis heeft in veel bedrijven (een groot deel van) de financiële buffer doen verdampen, en met de huidige energieprijzen en stijgende loonkost wordt onze economie opnieuw zwaar op proef gesteld. Voorlopig trachten veel bedrijven nog even de kat uit de boom te kijken door beroep te doen op economische werkloosheid, maar dit biedt op lange termijn geen structurele oplossing. 


Begrotingsakkoord

In het begrotingsakkoord werden enkele sociaal-juridische maatregelen voorzien om de pijn van de indexering te verzachten :

  • Op 1 januari 2023 krijgen bedrijven in de eerste twee kwartalen van dat jaar een vermindering van 7.07 % van de netto patronale basisbijdragen,
  • Voor het derde en vierde kwartaal van 2023 krijg je deze vermindering van 7.07 % niet langer, maar kan je voor dit stukje wel een uitstel van betaling vragen. Deze bedragen worden dan in 2025 in vier gelijke schijven geïnd.

Het uitstel in de tweede helft van 2023 klinkt goed, maar op een bepaald moment moeten de bijdragen wel betaald worden, en komen deze bovenop de lasten van 2025, welke ongetwijfeld nog hoger zullen liggen als in 2023, wetende dat de verwachting is dat er in 2023 ‘slechts’ 2 overschrijdingen van de spilindex zullen komen.


Winnaars en verliezers

Ondernemers en bedrijven kunnen creatief uit de hoek komen, waardoor we na de transformatie door de coronacrisis een tweede vernieuwing van ons bedrijfsleven mogen verwachten. Elke crisis biedt opportuniteiten, elke crisis heeft winnaars en verliezers. En dus zullen sommigen zich ongetwijfeld meer dan comfortabel doorheen de komende jaren doorwerken. Voor anderen staan er echter barre tijden aan te komen, en het is nu al duidelijk dat faillissementen onvermijdelijk zullen zijn, of dat er minstens beslist wordt om het aantal medewerkers in te krimpen, in het beste geval een stop te zetten op de geplande aanwervingen.



Ontslag en outplacement

Een ontslag is geen leuke beslissing, en deze zal vaak pas genomen worden als alle andere mogelijkheden uitgeput zijn. In sommige gevallen zal je verplicht zijn om outplacement aan te bieden aan de medewerkers waarvan je afscheid neemt :

  • Heeft je werknemer een opzegtermijn of ontslagvergoeding van 30 weken of meer, dan ben je automatisch verplicht om outplacement aan te bieden
  • Heeft je werknemer een opzegtermijn van minder 30 weken, dan moet je outplacement aanbieden indien aan volgende voorwaarden is voldaan :
    * je werknemer is niet ontslagen omwille van dringende reden
    * je werknemers is minstens 45 jaar oud
    * je werknemer was minstens één jaar ononderbroken in dienst

Bij outplacement kan je medewerker gedurende maximum een jaar ondersteuning verwachten, opgedeeld in drie fasen, waar hij of zij, afhankelijk van de individuele noden, begeleiding krijgt in het zetten van een nieuwe stap. Dit kan zijn het vinden van een nieuwe job, maar bijvoorbeeld ook starten als zelfstandige.


Hoe kan HR voor KMO's helpen bij ontslag of outplacement ?

De wetgeving rond ontslag en outplacement is een complexe materie. HR voor KMO’s helpt je graag om je de weg te tonen, zowel door je ontslagprocedure zelf te begeleiden (zowel juridisch als praktisch) maar ook alle administratie rond het aanbod en de opstart van de outplacement uit handen te nemen. 

Een ontslag kan voor je werknemer ook nieuwe deuren openen: naar inzicht in wat echt belangrijk is in een job, naar handige tips & tricks over solliciteren, naar informatie over die ene opleiding die al jaren op het verlanglijstje stond, of naar de sector die perfect past bij zijn talenten. Wij stemmen ons traject volledig af op jouw werknemer.

Wil je graag vrijblijvend kennismaken om de mogelijkheden te bespreken, aarzel niet om ons te contacteren, we staan je graag te woord !

Wil je zelf de teugels in handen nemen en zorgen dat je bij een eventueel ontslag weet wat wel of niet te doen, en gewaarschuwd zijn voor eventuele valkuilen ? Neem dan zeker een kijkje naar onze opleiding 'Ontslag, wat nu?'. 


Ontslag, wat nu ?

Overgaan tot ontslag is geen evidente beslissing. Soms is het absoluut noodzakelijk, maar soms gebeurt de overweging ook om de onderneming gezond en rendabel te houden, en preventief de kosten te minderen om op die manier het komende jaar zonder al te veel kleerscheuren door te komen. Hoe dan ook, het is en blijft een moeilijke beslissing.

De opleiding 'Ontslag, wat nu?' geeft je een stappenplan om elk ontslag op een correcte manier uit te voeren, klassieke valkuilen te vermijden en discussies achteraf te vermijden. Ook alle verplichtingen rond outplacement komen aan bod en worden uitvoerig besproken.


Na deze opleiding beschik je over volgende troeven :

- je weet welke opties er zijn om tot een ontslag over te gaan

- je weet van elke optie wat de voor- en nadelen zijn, zodat je een bewuste keuze kan maken

- je weet waar de valkuilen zich situeren en hoe deze te vermijden

- je zorgt ervoor dat een ontslag mooi afgerond kan worden, zonder discussies of beroepsprocedures

- je weet hoe je een ontslag kan/moet motiveren

- je hebt meteen alle informatie bij de hand om een ontslag in gang te zetten en efficiënt te laten verlopen

- praktische tools, hulpmiddelen, checklists, schema's, ... om je na de opleiding bij te staan in elke ontslagprocedure


Praktisch

  • Voor wie? Zaakvoerders, medewerkers personeelsdienst, HR consultants, outplacement consultants, …
  • Aantal deelnemers? Max. 12 deelnemers zodat iedereen voldoende aan bod kan komen
  • Duurtijd? 3 halve dagen van 9.00 tot 13.00
  • Prijs? € 699,00 (excl. BTW, documentatie en drank inbegrepen)
  • Waar? GC Den Breughel, Wespelaarsesteenweg 85 in 3150 Haacht
  • Data?  dinsdag 21/2, 7/3 en 21/3/2023


outplacement ontslag


Onze uitvalsbasis is gelegen in Haacht, andere locaties of virtuele meetings behoren zeker tot de mogelijkheden.


 

Volg ons op LinkedIn, Facebook en Instagram



Met een hart voor HR en KMO

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x