Sociale inspectie ? Enkele tips

4 september 2021

Een bezoek van sociale inspectie is niet iets waar je naar uitkijkt als bedrijfsleider, zeker niet bij onverwacht bezoek. En vaak is het al helemaal niet duidelijk wat je rechten en plichten zijn. Nochtans zijn er een aantal dingen die je kan doen om het bezoek zo vlot mogelijk te laten verlopen en ervoor te zorgen dat je in orde bent met alle verplichtingen. 


Hier vind je alvast vijf tips om je voor te bereiden op een bezoek van de arbeidsinspectie. 


Tip 1 : Informeer uw personeel

Een sociaal inspecteur mag al je werknemers spreken zonder jouw aanwezigheid. Indien ze langskomen wanneer jij afwezig bent, mogen ze dus inspectie doen en iedereen ondervragen.
Vraag je personeel om altijd de naam en telefoonnummer van de inspecteur te noteren, en zorg ervoor dat ze  weten waar alle verplichte documenten in de werkplaats liggen (arbeidsreglement, uurroosters, ...)



Tip 2 : zwijgen is goud... ?

Laat uw goede wil blijken en werk mee aan de inspectie. De arbeidsinspectie heeft nu eenmaal een aantal rechten, geef hen dan ook de ruimte om deze uit te oefenen. Anderzijds ben je niet verplicht om jezelf te beschuldigen en heb je het recht om te zwijgen wanneer je denkt jezelf in de problemen te brengen wanneer je een bepaald antwoord zou geven. Dit geldt evenzeer voor de medewerkers. 


Tip 3 : een goede voorbereiding is het halve werk

Een bezoek van de sociale inspectie is vaak aangekondigd, maar niet altijd. Toch zijn er een aantal documenten die een sociaal inspecteur altijd zal opvragen : het arbeidsreglement, de contracten van deeltijdse werknemers, loonfiches, individuele rekeningen, ... Zorg ervoor dat je deze documenten steeds op een vaste plaats legt en het klassement hiervan goed bijhoudt. Op deze manier kan een bezoek snel afgerond worden. 

Daarnaast ben je ook verplicht fiscale documenten voor te leggen indien de inspecteur dit vraagt (facturen, bestel- en leveringsbonnen, ...) of verplichte documenten in het kader van andere reglementeringen zoals tacho's en vergunningen. Een opgeruimd bureau kan je dus veel tijd en zweet besparen !



Tip 4 : bronnen van informatie

Bewaak goed wat er op sociale media gepubliceerd wordt over uw bedrijf. Publicaties in kranten en websites maar ook facebook en instagram, zijn een schat aan informatie voor de inspectiediensten. Maak duidelijke afspraken met uw medewerkers welke informatie en foto's wel of niet geplaatst moeten worden op sociale media. 


Tip 5 : wees correct en toon respect

Een inspecteur heeft zelf de bevoegdheid om te beslissen hoe hij een vaststelling wil afhandelen. Een correcte en respectvolle houding zal de inspecteur eerder geneigd maken om te kiezen voor een regularisatie in plaats van meteen te gaan verbaliseren, zeker bij kleine overtredingen.
Vanuit de inspectiediensten wordt steeds meer ingezet op het informeren en adviseren van werkgevers. Maak van een bezoek dan ook gebruik om eventuele vragen voor te leggen of hun advies te vragen over hoe je bepaalde kwesties best in orde zet.


Met deze tips ben je al goed op weg om een bezoek van de sociale inspectie vlot te laten verlopen. Wens je meer informatie ? Contacteer ons vrijblijvend en stel je vragen ! 



7 juli 2023

Fietsen naar het werk | HR actua | HR voor KMO's

Fietsen naar het werk, mensen worden zich steeds meer bewust van de impact die bepaalde zaken hebben op het milieu enerzijds en op ons eigen well being anderzijds. Denk hierbij aan de balans work-life en het aanmeten van een gezonde levensstijl.

20 juni 2023

Flexi-job - Gelegenheidsarbeid | Actua | HR voor KMO's

Een flexi-job geeft werknemers, naast hun hoofdbaan, en gepensioneerden de kans om mooi centje bij te verdienen tegen gunstige voorwaarden. Voor werkgevers betekent dit een flexibele en voordelige manier om op piekmomenten extra personeel aan het werk te zetten.

19 juni 2023

Extra's - Gelegenheidswerknemers | Actua | HR voor KMO's

Voorspellen ze volgend weekend een hittegolf? Om piekmomenten zoals deze op te vangen, kan je gelegenheidswerknemers of extra’s inschakelen. Deze werknemers kunnen maximaal 2 opeenvolgende dagen in je zaak werken via een arbeidsovereenkomst van bepaalde duur of voor een duidelijk omschreven taak.

15 juni 2023

Jobstudent - Gelegenheidsarbeid | Actua | HR voor KMO's

Als je denkt aan gelegenheidsarbeid, dan denk je automatisch aan jobstudenten. Niet alleen tijdens de zomermaanden maar ook tijdens de rest van het jaar zijn deze krachten handig, en voordelig, om in te schakelen op piekmomenten of om vakanties van je eigen personeel op te vangen.

13 juni 2023

Klaar voor de zomer? Jobstudent, flexi-jobber of extra…

Om piekmomenten op te vangen, kan je als werkgever beroep doen op tijdelijke werkkrachten. Maar wie kies je nu best? Of in welke volgorde? Je leest er hier alles over. Geraak je er niet uit? Neem dan zeker contact op met HR voor KMO's. We helpen je graag verder.

2 februari 2023

Wat betekent de arbeidsdeal voor jouw organisatie ?

Arbeidsdeal, de vierdagenwerkweek, nieuwe arbeidsvoorwaarden, wijzigingen qua opzeg en opleiding, ... Zie jij het bos nog door de bomen ?

4 november 2022

Outplacement : een leven na ontslag?

Outplacement nodig ? Dat is geen goed nieuws... De huidige arbeidsmarkt deelt momenteel echter geen cadeautjes uit, en ook in 2023 lijkt er niet meteen verbetering op komst.

17 januari 2022

Motivatie bevragen tijdens een selectie-interview

Voorbeeldvragen voor het bevragen van de motivatie van een kandidaat tijdens een selectie-interview.

close

{{ popup_title }}

{{ popup_close_text }}

x